Pokolenie Z – wyzwania w zarządzaniu i rekrutacji

Fot. unsplash.com

Sporo powiedziane zostało już w kontekście różnic pomiędzy przedstawicielami poszczególnych pokoleń obecnych na rynku pracy. Odmienności wynikające z postawy, nawyków, oczekiwań i potrzeb są bezsprzeczne, co więcej zauważalne bywają już w czasie procesu rekrutacji. Poszczególne pokolenia pracowników czasem wymagają specjalnych zabiegów w środowisku pracy, generując pole do działania dla przedstawicieli działów HR i komunikacji wewnętrznej. Pokolenie Z, bo na nim dziś będziemy się koncentrować, stwarza również nowe wyzwania w procesie rekrutacji oraz w zarządzaniu z poziomu działów HR.

 

Obserwując rynek rekrutacyjny nie sposób nie dostrzec konkurencji w prześciganiu się na „inną” rekrutację. Firmy chcąc pozyskać najlepszych kandydatów obecnych na rynku pracy wyszukują i stosują innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne. Mało tego coraz częściej same rozwiązania bywają przedmiotem konkursów w obszarze HR. Wszystko byłoby dobrze, gdyby cała ta gra była warta zachodu. Tymczasem nasuwa się pytanie, na ile ten rekrutacyjny marketing przynosi efekty w postaci skutecznych i wartościowych rekrutacji. Czy jest on jedynie chwilową modą czy może stanowi swoiste must have procesu rekrutacji współczesnych organizacji?

 

Rekrutacja na miarę pokolenia Z

 

Firmy decydujące się na wdrożenie nowatorskich rozwiązań w rekrutacji najczęściej kierują się przekonaniem, że najbardziej utalentowani studenci i absolwenci poszukują pracy nieszablonowej, stąd też chcąc pozyskać odpowiednich kandydatów do pracy przeganiają się w poszukiwaniu takich właśnie rozwiązań. Celują wówczas w innowacyjną komunikację i strategię rekrutacyjną. Sama rekrutacja przypominać zaczyna wówczas profesjonalną kampanię marketingową, a wielkość budżetu skłania do przemyślenia realnych korzyści.

 

Przysłuchując się temu można odnieść wrażenie, że niebawem powstanie kolejna specjalizacja w HR łącząca w sobie dodatkowo wiedzę i umiejętności z obszaru marketingu wirtualnego.

 

Praca dla pokolenia Z

 

Profesor Diane Gayeski z Ithaca College wyróżniła kilka kryteriów pracy dla przedstawiciela pokolenia Z, wśród nich wymienić można:

 

  • Praca zespołowa – przedstawiciele pokolenia Z przyzwyczajeni są do pracy zespołowej, realizują wspólne projekty, działają i myślą grupowo. Pomysłem na skuteczną rekrutację okazać się może wyłanianie pojedynczych jednostek podczas pracy w grupie.
  • Potrzebę rozpoznawalności – młodzi ludzie chcą się wyróżniać, stąd też zależy im na tym, aby ich indywidualność była dostrzegana. W przypadku pracy oczekują, że będzie ona dopasowana do ich indywidualnych potrzeb i oczekiwań nie zaś odwrotnie.
  • Osobiste statystyki – przedstawiciele pokolenia Z dużą uwagę przywiązują do osobistych statystyk na przykład wskazujących na ich liczbę znajomych, kontaktów czy wyświetleń w mediach społecznościowych. W codziennej pracy ten aspekt jest dla nich również istotny, zatem warto zadbać między innymi o odpowiednią komunikację i poziom konkurencji.
  • W wirtualnym świecie – nie bez powodu pokolenie Z nazywane bywa zdigitalizowanym. Osoby należące do tej grupy korzystają z wszelkich możliwych udogodnień wirtualnych, chatów, maili, grup czy mediów społecznościowych przenosząc tam nie tylko zawodowe i koleżeńskie kontakty, ale również rodzinne.
  • Zmienne umiejętności – wiedza i umiejętności to podstawa, natomiast przedstawiciele pokolenia Z mają świadomość, że niestety ich żywotność jest krótka.
  • Zarządzanie sobą – ostatni, ale nie najmniej istotny aspekt to zarządzanie sobą. Pokolenie Z ceni sobie niezależność, stąd też możemy spodziewać się wzrostu zainteresowania wolnymi zawodami i pracy w charakterze freelancera. Niewątpliwie potrzeba ta skłaniać będzie firmy do poszukiwania innych alternatywnych i bardziej elastycznych rozwiązań.


 

Rekrutacja i zarządzanie ludźmi stanowi zawsze wyzwanie dla pracowników działów HR oraz managerów, podobnie jest w przypadku wchodzącego na rynek pracy pokolenia Z. Patrząc na powyższą sytuację w kategorii nowych możliwości, niewątpliwie takie właśnie się przed HR’owcami otwierają. Zatem czas na poszukiwania i kreację.

 

Ps. Zapraszamy do naszych pozostałych postów dotyczących pokoleń na rynku pracy.

Zrozumieć pokolenie

 

Pokolenie Baby Boomers, znaczy kto?

Pokolenie X – niezależni i samowystarczalni

Pokolenie Y – lojalność vs mobilność

Pokolenie Y – jak nim zarządzać

Pokolenie Y na rynku pracy

Pokolenie Z – bystrzaki w cyfrowym wymiarze

Marketing pokoleń

 

Źródło:

Gayeski D. (2015),Will Gen Z Even Care about HR Technology? Workforce Solutions Review, 9-12.

Northeastern University fourth innovation imperative poll, Meet Generation Z, 2014. http://www.northeastern.edu/innovationsurvey/pdfs/Innovation_Imperative_GenZ_PollPres.pdf

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *