Pokolenie Z – bystrzaki w cyfrowym wymiarze

Fot. pixabay.com

Zacznijmy od tego, że opisujemy ostatnie pokolenie z generacji pokoleń obecnie funkcjonujących (Baby Boomers, X, Y). Mianem pokolenia Z nazywane są osoby urodzone między 1994 a 2010 rokiem (choć można spotkać się również z innymi definicjami, w myśl których do powyższej generacji należą osoby urodzone między 1990 a 2010 rokiem). W literaturze ramy czasowe pokolenia najczęściej utożsamiane są z rozpoczęciem zimnej wojny oraz początkiem światowego kryzysu finansowego.

 

Osoby należące do pokolenia Z w świadomy sposób kreują swoją karierę zawodową. Badania dowodzą, że ponad 50 % uczniów amerykańskich szkół wyższych realizuje praktyki lub wolontariat w kierunku zainteresowań zawodowych, zaś 9 na 11 uczniów deklaruje, że monitoruje rynek pracy oraz światowe trendy ekonomiczne. Pokolenie Z jest silnie skoncentrowane na aktywnościach, które ich zdaniem w perspektywie podniosą prestiż oraz szansę odnalezienia się na arenie zawodowej. W przeciwieństwie do większości generacji – poszukujących pracy pozwalającej realizować życiowe cele – przedstawiciele pokolenia Z szukają sfery, która zainteresuje ich na tyle, że w niej będą realizować siebie samych i swoje cele. Ponad wszystko zależy im na zyskaniu długotrwałego poczucia ładu i spełnienia. Zaangażowanie i wysiłek, jaki wkładają w swoje działania, przekłada się na wyniki szkolne oraz poziom wiedzy, jaki osiągają. A te są, jak donoszą badania, jednymi z najwyższych w historii. Obszarem rozwoju i zarazem piętą achillesową tej generacji są tzw. miękkie umiejętności. Gorzej niż ich poprzednicy odnajdują się również w etykiecie i hierarchii.

 

Można przewidywać, że przedstawiciele pokolenia Z będą silnie ukierunkowani na wysiłek w pracy zawodowej, bowiem upatrują w nim perspektywy rozwoju i awansu zawodowego, gdyż spora część tej grupy oczekuje i pożąda spektakularnych rozwiązań. Co ciekawe, znacznie mniej spośród nich (28%) w stosunku do pokolenia Millennials (42%) jest motywowanych przez pieniądze. Mimo, że często postrzegani są jako silnie zdigitalizowana grupa, w rzeczywistości przywiązują znacznie mniej uwagi do technologicznych nowinek niż ich poprzednicy. Może to wynikać poniekąd z świadomości negatywnych konsekwencji jaki wywarła digitalizacja na ich życie i postawy. Idąc dalej, są oni pierwszym pokoleniem, które widzi pełny obraz przemian technologicznych wraz z ich pozytywnymi i negatywnymi konsekwencjami. Brak prywatności, zatracenie i utrata kontaktu z rzeczywistością tu i teraz to tylko niektóre z powodów, dla których starają się w świadomy sposób podchodzić do nowinek technologicznych, wykorzystując je przede wszystkim w sytuacjach, gdy mogą one przyspieszyć lub usprawnić ich pracę. W tej grupie odbiorców bardzo popularne jest wszelkiego rodzaju oprogramowanie pozwalające kontrolować biometryczne parametry. Jest to ważne, ponieważ można przewidywać, że będą umieli dzięki temu pogodzić życie prywatne z zawodowym.

 

Przedstawicieli pokolenia Z wyróżnia również ich podejście do zagadnienia komunikacji, ponieważ znacznie częściej niż ich poprzednicy cenią sobie bezpośrednią formę komunikacji. Jak dowodzą badania bezpośrednią komunikację preferuje aż 54% respondentów.

 

Podejście do kariery zawodowej oraz rozwoju przedstawicieli pokolenia Z jest pod silnym wpływem otoczenia. Dorastają oni w świecie, w którym nie istnieje wyraźna granica między sferą prywatną i zawodową, stąd też wspólne jej rozpatrywanie jest podejściem naturalnym. Pokolenie Z jest ambitne i silnie ukierunkowane na osiągnięcia. Reprezentanci tej generacji nie boją się wyzwań. Ciekawy wydawać się może fakt, że 60-70% badanych osób deklaruje chęć rozpoczęcia w przyszłości własnego biznesu.

 

Jak podają badacze pokolenie Z tworzą ludzie kreatywni, wielozadaniowi, nastawieni na współpracę i szybką gratyfikację. Pokolenie to jest silnie związane z generacją, do której przynależą ich rodzice, co przejawia się między innymi w preferowaniu tych samych marek prestiżowych i wiodących produktów.

 

Na zakończenie podajemy kilka statystyk podkreślających cyfrowy wymiar najmłodszego z pokoleń:

10% posiada więcej niż 40 aktywnych aplikacji na swoich smartfonach

51% mogłoby zrezygnować z jedzenia na mieście

56% mogłoby zrezygnować ze ściągania muzyki z sieci

66% jest zdania, że technologia sprawi, że nie ma rzeczy niemożliwych

76% osób ma poczucie, że ich wirtualne doświadczenia pozwolą im osiągnąć osobiste cele

79% odczuwają symptom stresu w sytuacji braku dostępu do osobistych elektronicznych urządzeń

84% preferuje korzystanie z Internetu niż z TV

90% odczuwałoby przygnębienie w sytuacji braku dostępu do Internetu

 

Dużo się dzisiaj mówi o cyfrowych bystrzakach, znacznie częściej można się jednak spotkać z negatywnym wizerunkiem jaki przypisywany jest przedstawicielom najmłodszego pokolenia. Postrzegani są oni jako aspołeczni miłośnicy wszelkich technologii, nastawieni i pożądający luksusu i prestiżu. Opierając się jednak na założeniach talentów Gallupa (koncentracja na mocnych stronach) staramy się znaleźć pozytywną stronę przynależności do pokolenia Z. Poprzez odpowiednie rozwijanie mocnych stron mają oni szansę zostać pewnymi siebie młodymi ludźmi, potrafiącymi wykorzystać technologię w codziennej pracy, współpracującymi i funkcjonującymi w grupie dzięki globalnym znajomościom, wymianom i praktykom studenckim.

Jeżeli jesteście ciekawi jakie sukcesy na gruncie lokalnym odnoszą młodzi ludzie, zapoznajcie się z przedsięwzięciami takimi jak Gdynia Business Week czy Gdańsk Business Week. Zobaczycie młodych, aktywnych ludzi zaangażowanych w udział w międzynarodowych projektach, w dodatku w czasie wolnym od nauki. Jest nadzieja…. Chciałybyśmy również polecić Wam materiał Natalii Hatalskiej (http://hatalska.com), która nagrała bardzo wartościowe video dotyczace generacji Z. Zachęcamy do obejrzenia jej materiału.

 

Źródło:

Jain V., Vatsa R., Jagani K. (2014), Exploring Generation Z’s Purchase Behavior towards Luxury Apparel: a Conceptual Framework, Romanian Journal of Marketing, p. 18-29

Jutras P. (2015), A freestyle generation, Clavier Companion, p. 4-6

Nagler M. (2015), Are you ready for gen Z, Business NH Magazine, p. 9-11

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *