Marka pracodawcy a rekrutacja talentów

Fot. unsplash.com

Firmy coraz świadomiej podchodzą do budowania wizerunku pracodawcy. Niewątpliwie świadomość z roku na rok rośnie, podobnie jak inwestycje i środki przeznaczane w pracę nad profesjonalnym i wiarygodnym wizerunkiem pracodawcy. Kolejne badania dotyczące wizerunku pracodawcy dowodzą jednak, że warto.

 

Marka pracodawcy pomaga zainteresować, pozyskać i zatrudnić talenty w organizacji.

 

Z pewnością są branże i stanowiska, w przypadku których znaczenie EB nie jest tak istotne, natomiast w większości przypadków zdecydowanie warto wykorzystać potencjał formy i podkreślić jej atuty. Sytuacją, w której marka pracodawcy odgrywa istotne znaczenie jest rekrutacja talentów. W tym przypadku o zainteresowaniu ofertą pracodawcy często decydują detale. Osoby świadome swojego potencjału i możliwości mogą podchodzić do wyboru pracodawcy w sposób bardziej pragmatyczny i ostrożny. Przed zaaplikowaniem do konkretnej firmy sprawdzają opnie o pracodawcy, analizując w ten sposób czy zdobyte tam doświadczenie będzie korzystne z perspektywy rozwoju ich kariery zawodowej. Potencjalni pracownicy niewątpliwie kalkulują i oceniają pracodawcę globalnie.

 

Wrażenie kreowane przez markę pracodawcy musi odzwierciedlać rzeczywistość.

 

Marka pracodawcy pomaga kandydatom ocenić, czy potencjalne miejsce pracy spełni ich oczekiwania, pozwoli na rozwój i postawi przed nimi kolejne wyzwania zawodowe. Podobnie jak w przypadku wartości pomaga ocenić poziom wzajemnego dopasowania. Żadnej ze stron, ani organizacji, ani nowemu pracownikowi nie zależy na tym, aby zakończyć współpracę po upływie trzech miesięcy okresu próbnego. W momencie, gdy nowy pracownik uświadomi sobie, że praca, kultura lub sama organizacja nie spełnia jego oczekiwań. Zatem im więcej potencjalny pracodawca „mówi” o sobie, tym większego stopnia dopasowania w procesie rekrutacji możemy się spodziewać. A co za tym idzie sukces rekrutacyjny jest bardziej prawdopodobny. Chcąc zwiększyć szanse na optymalne dopasowanie warto, aby organizacja w widoczny sposób manifestowała swoje wartości (EVP). Employer Value Preposition (EVP) w prosty sposób komunikują co firma jest w stanie zaoferować i z jakimi osobami chce realizować swoje biznesowe cele. Wsparciem dla działań EB są dedykowane działania marketingowe wspierające całokształt działań  HR.

 

Efektywny employer branding (EB) powinien być wręcz integralnym elementem zaplanowanej strategii pozyskania talentów współczesnych organizacji.

 

Kolejny aspekt to zaangażowanie, które również powinno być podstawowym składnikiem marki pracodawcy. Zaangażowane środowisko pracy to niewątpliwie atut już na etapie rekrutacji.

 

Wróćmy jednak do zagadnienia pozyskania talentów. Warunkiem skuteczności działań jest dobre dopasowanie strategii do pożądanej grupy docelowej. Na tym etapie z pewnością warto uwzględnić różnice indywidualne wynikające z odmienności pomiędzy poszczególnymi grupami pokoleń oraz wyeksponować odpowiednio atrakcyjne dla danej grupy atuty organizacji.

 

Nie każda organizacja jest świadoma tego co niesie za sobą zatrudnienie talentów. Koncentrują się na etapie pozyskania potencjalnych kandydatów, zapominając o tym co będzie później, gdy nowy pracownik zasili już szeregi firmy. Mając na uwadze fakt, że trzymiesięczny epizod nie jest korzystny dla żadnej ze stron warto poświęcić trochę więcej czasu i przedyskutować wszystkie za i przeciw zatrudnianiu talentów spoza organizacji.  Czasami remedium na tego typu dylematy jest własny program typu Talent Management. Brak dopasowania już na etapie rekrutacji może przynieść więcej szkody niż pożytku i niewątpliwie odbije się na marce pracodawcy.

 

 

 

Źródło:

www.trainingjournal.com (02.2016)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *