Efektywna rekrutacja – informacja zwrotna i rola wdzięczności

informacja zwrotna
Fot. unsplash.com

Wdzięczności nigdy za wiele. Często kończąc kolejne projekty rekrutacyjne zastanawiam się czy nic mi nie umknęło, czy nie pozostawiłam nikogo w oczekiwaniu,  czy została spełniona informacja zwrotna w realizowanych procesach. W dobie niezwykłej popularności badań i rozwiązań związanych z candidate experience oraz wysokiej świadomości kandydatów dbałość o relacje na polu kandydat – rekruter jest niezwykle istotna. Pozostając w temacie rekrutacji dziś o wdzięczności o klienta, a z mojej perspektywy o kandydata.

 

Jak mówi o niej sam autor „Ekonomii wdzięczności”:

Zwrot z inwestycji w przypadku firmy z klientem jest proporcjonalny do siły relacji. (Vay G.)

 

Jeżeli zajrzycie do pierwszego z brzegu opracowania dotyczącego budowania marki pracodawcy i zarządzania relacją z kandydatem, podobnie jak ja dowiecie się, że jest to proces długotrwały, wymagający systematyczności i przemyślanych działań. Nic bardziej błędnego. Otóż dbałości, nie musisz się uczyć. Powiem więcej – i tu w pełni zgadzam się z autorem:

 

Sukces w sferze ekonomii wdzięczności to nie po prostu bycie miłym i sprzedawanie w pozbawiony agresji sposób. To może zrobić każdy. Chodzi o to, aby przy każdej okazji okazywać, że zależy Ci na Twoich klientach i na tym, aby doświadczali oni Twojej marki w wyjątkowy, zarezerwowany wyłącznie dla Ciebie sposób. (Vay G.)

 

A zatem przede wszystkim naturalność i szczerość. I co Wy na to? Z tej perspektywy budowanie konkurencyjności w zakresie dbałości o klienta wydaje się stosunkowo proste i logiczne. Z drugiej strony wyuczone techniki czy skrzętnie przemyślany program budowania relacji z kandydatem, zwłaszcza w niewłaściwych rękach nic nie zdziała. Większość z nas doskonale radzi sobie z wyczuwaniem intencji.

 

Tylko firmy, które zrozumieją jak należy zachowywać się właściwie w bardzo tradycyjnym znaczeniu tego słowa – i będą w tym autentyczne – otrzymają szansę na bycie konkurencyjnymi. (Vay G.)

 

 

Kandydat w sieci

 

Obserwując różne fora i profile pracodawców coraz częściej mam wrażenie zachodzącej zmiany w percepcji obecnych i potencjalnych pracowników. Coraz częściej zaobserwować można pozytywne komentarze kierowane pod adresem pracodawców, rekruterów czy też obsługi firm. Do niedawna królowało przekonanie mówiące, że niezadowolony kandydat o swoich wrażeniach podzieli się z 10-tką znajomych, a zadowolony opowie o nich maksymalnie trzem. Nie zmieniło się natomiast to, że efekt jest niemal natychmiastowy, a opinia o marce pracodawcy rozprzestrzenia się w dzisiejszych czasach w czasie rzeczywistym. Na pocieszenie dodam jeszcze tylko, za Garrym Vay, że

„(…) że obecnie dbałość o klienta jest znacznie tańsza niż kiedyś” (Vay G.).

 

Wracając do samej wdzięczności „(…) kluczowym elementem doskonałej obsługi klientów jest nawiązanie z nimi indywidualnych relacji za pośrednictwem mediów społecznościowych.” (Vay, 2013, s.81) zatem nie tylko informacja zwrotna, ale przede wszystkim świadome bycie w sieci oraz umiejętne korzystanie z funkcjonujących
w świecie mediów społecznościowych rozwiązań.

 

W przypadku procesu rekrutacji na przykład poprzez „(…) zwiększenie świadomości marki, silniejsze do niej przywiązanie, wzmocnienie komunikacji nieformalnej, lepsze zrozumienie potrzeb klientów i lepszą, szybszą informację zwrotną z ich strony (…).” (Vay, 2013, s. 84-85). Ten prosty zabieg jest w stanie niemal w natychmiastowy sposób wpłynąć na wizerunek pracodawcy.

 

Przykłady i przemyślenia Garrego Vay rzucają, nowe, jasne światło na sferę związaną z dbałością o klienta. Sam klient w zależności od naszych potrzeb czy kontekstu działań, może być odbiorcą produktów firmy, współpracownikiem czy kandydatem. Uniwersalizm rad w mojej ocenie podyktowany jest tym, że bez względu na kontekst po drugiej stronie jest człowiek, który tak jak ja i Ty ceni sobie szczerość i autentyczność, a o to przede wszystkich chodzi we wdzięczności.

 

Z pełnym przekonaniem i odpowiedzialnością zachęcam Was do czerpania z wdzięczności również w sferze rekrutacji.

 

 

 

Źródło:

Vay, G. (2013), Ekonomia wdzięczności. Zasadw wzajemności w biznesie. Wydawnictwo: One Press, Gliwice.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *