Efektywna rekrutacja – unikalne doświadczenie

Fot. unsplash.com

Urok, chemia, magia miejsca, innymi słowy unikalne doświadczenie, zdaniem praktyków stanowi klucz do sukcesu w rekrutacji. Jestem pewna, że bez większych wyjaśnień doskonale wiecie o czym mówię, a zagadnienie unikalności w miejscu pracy nie jest Wam obce. Mało tego założę się, że przynajmniej raz sami tego doświadczyliście.

 

Opierając się na własnych doświadczeniach i zasłyszanych historiach współpracowników, kandydatów i znajomych sama dysponuję stosunkowo dużym wachlarzem przykładów unikalnego doświadczenia na gruncie zawodowym, historii miejsc, w których praca wiąże się z doświadczeniem zapadającym w pamięć, motywującym do zachowania lojalności w stosunku do pracodawcy. Miejsca te pozwalają doświadczyć zupełnie innego poziomu pracy. Są tak unikalne, a za razem tak wyraźne, że nikt nie potrafi przejść obok nich obojętnie. Gdyby nie ten fakt, można byłoby zastanawiać się czy spostrzeżenia pracowników są faktem, czy może wyrazem potrzeby przynależności i identyfikacji. Okazuje się jednak, że badania potwierdzają ludzkie odczucia i sprawiają, że unikalne doświadczenie staje się faktem.

 

Zdarza się, że określenie w jaki sposób wykreowane zostało owe unikalne doświadczenie jest niezwykle trudne, zaś jego siła tak duża, że podążanie za nim zachodzi niemal mimowolnie. W tej sytuacji z reguły pracownicy nie zastanawiają się czym jest podyktowane.

 

Analizując unikalne doświadczenie z perspektywy procesu rekrutacji należy powiedzieć, że niewątpliwie sprzyja ono „przyciąganiu” do organizacji i rekrutowaniu pożądanych osób. Podobnie jak wartości, doświadczenie stanowi silny wyznacznik dopasowania, zaś w połączeniu z efektywnym procesem wdrożeniowym niewątpliwie jest składową sukcesu. Samo w sobie stanowi wartość dodaną dla firmy będąc widocznym i trwałym wyznacznikiem jej kultury.

 

Firmy te z dużą łatwością zatrudniają ludzi i potrafią ich zatrzymać. Szczególnie widoczne jest to w sytuacji gdy promują posiadane wartości i kulturę organizacyjną konsekwentnie i szczerze od samego początku procesu rekrutacji.

 

Charakterystyczne doświadczenie jest widocznym, wyróżniającym elementem całościowego doświadczenia pracownika związanego z firmą.

 

Firmy wykorzystujące unikalne doświadczenie są świadome swoich atutów, nie muszą ślepo podążać za rynkiem. Mało tego doskonale wiedzą, że nie będą w stanie sprostać wszystkim wymaganiom i wcale do tego nie dążą. Cenią różnorodność oraz mają świadomość różnic indywidualnych między pracownikami. Unikalne doświadczenie mimo, że nie jest wprost opisane i rozlokowane w formie różnego rodzaju materiałów graficznych, w przestrzeni pracy jest dostrzegane przez wszystkich. Co więcej staje się ono niezwykle przydatne w procesie rekrutacji i wdrożenia nowych pracowników.

 

Wyjątkowe firmy potrafią pozyskać i zatrzymać właściwych ludzi – pracowników którzy są zafascynowani kulturą i wartościami organizacji i potrafią odwzajemnić się pracodawcy lojalnością i ponadprzeciętną wydajnością.

 

Jak dowodzą badania unikalne doświadczenie jest czynnikiem silnie związanym z pozyskiwaniem i zatrzymywaniem w firmie wysoko zaangażowanych pracowników. W ten sposób firmom udaje się zatrudnić osoby, które szybko i elastycznie potrafią się dostosować do kultury organizacyjnej i wymagań stanowiska pracy, tworząc zaangażowany zespół.

 

Atuty jakie niesie ze sobą unikalne doświadczenie z powodzeniem wykorzystują firmy na całym świecie, do ich grona zaliczyć można np. Whole Foods Market, Trilogy SoftwareThe Cointainer Store. W przypadku firmy Whole Foods Market widoczne jest to m.in. w procesie rekrutacyjnym oraz sposobie podziału zysków. Kandydaci chcący podjąć pracę w WFM poddawani są po czterotygodniowym stażu ocenie zespołu, a ich dalsza praca uzależniona jest od stopnia zadowolenia ze współpracy. W unikalne doświadczenie WFM wpisana jest bowiem współpraca. W przypadku The Cointainer Store charakterystyczne doświadczenie dotyczy polityki szkoleń oraz procesu wdrażania kandydata z uwagi na dużą i silnie zróżnicowaną sieć dystrybucji. Podobnie w Trilogy Software z charakterystycznym doświadczeniem kandydat spotyka się już na etapie wdrożenia. Firma stworzyła intensywny trzymiesięczny program treningowy dla rekrutów, który pozwala zidentyfikować i zmierzyć ich mocne strony oraz przypisać ich do konkretnych projektów. W każdym z wyżej opisanych przykładów unikalne doświadczenie przełożyło się na efektywność i zaangażowanie pracowników. Doświadczenia firmy wskazują, że warto korzystać i zadbać o stworzenie owej magii miejsca.

 

Odnoszę wrażenie, że podejście to nie jest szczególnie popularne w Polsce, zatem jako HR’owcy mamy jeszcze sporo do zrobienia.

 

 

 

 

Źródło:

Erickson, T. J., Gratton, L. (2013). Na czym polega magia pracy w naszej firmie. w: Perzyńska J. (red.) Sztuka rekrutowania i zatrzymywania najlepszych ludzi. Wydawnictwo: Harvard Business Review

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *