Efektywna rekrutacja – narzędzia HR

Fot. unsplash.com

Zdaniem wielu rekruterów i specjalistów HR rekrutacja personelu z roku na rok staje się coraz bardziej wymagająca. Nietrudno dostrzec dlaczego. Z jednej strony rosną wymagania organizacji, koszty zatrudnienia i pozyskania osób spełniających oczekiwania konkretnego stanowiska pracy, a co za tym idzie potrzeba jeszcze trafniejszego doboru kadr. Z drugiej strony kandydaci są coraz lepiej „przygotowani” do samego procesu, decyzje podejmują świadomie i celowo oraz dbają o dobre przygotowanie do rozmów z potencjalnym pracodawcą. To wszystko sprawia, że trudniej jest dotrzeć do ich prawdziwego ja, przedzierając się przez „skorupę” pozorów i sztuczek.

 

W Internecie można znaleźć wiele poradników traktujących o tym w jaki sposób przygotować się  do procesu rekrutacji. Dzięki czemu kandydaci są często dobrze przygotowani. Zdarzają się jednak także takie sytuacje, gdzie następuje skupienie tylko i wyłącznie na swój wizerunek, celem dopasowania się do rynku, nie bacząc na własną tożsamość, markę czy reputację. Dla rekruterów stanowi to nie lada wyzwanie, aby zweryfikować prawdziwe oblicze kandydatów.

 

Ta dynamiczna, wzajemnie nakręcająca się współzależność znajduje odbicie w narzędziach i metodach selekcji oraz samym procesie rekrutacji. Stanowi ona również nie lada wyzwanie dla Specjalistów HR i rekruterów projektujących i realizujących na co dzień proces doboru i selekcji personelu. Niezależnie od wielkości firmy czy branży HR-owcy muszą wykazać się niezwykłą elastycznością, wyczuciem i kreatywnością z uwagi na obecność na rynku pracy trzech grup bardzo różnych od siebie pokoleń X, Y, Z.

 

Dziś odpowiadamy na pytanie, co możemy zrobić chcąc efektywnie rekrutować i za razem zatrudniać najlepszych? Jak ograniczyć czas trwania oraz koszty rekrutacji? W jaki sposób dotrzeć do pożądanej grupy odbiorców? Z jakich narzędzi powinniśmy korzystać, aby osiągnąć zamierzony efekt?

Tym od czego powinniście zacząć jest dopasowanie procesu do aktualnych trendów i unikalnej grupy odbiorców.

 

Jak powinna wyglądać nowoczesna rekrutacja? Co robić, aby pozyskać kandydatów z rynku pracy?

 

  • Rekrutuj on-line – pozyskuj kandydatów poprzez profesjonalne sieci społecznościowe takie jak LinkedIn czy Goldenline. Liczne badania dowodzą, że systematycznie wzrasta liczba godzin, jaką ludzie spędzają przed monitorem czy ekranem urządzeń mobilnych, a statystyczny Polak obecnie poświęca na surfowanie w sieci ponad 90 min. Świadomość osób poszukujących pracy jest coraz większa. Media społecznościowe stanowią miejsce nie tylko wymiany wiedzy, doświadczeń, poszukiwania pracy czy budowania relacji. Coraz częściej stają się one osobistą wizytówką kandydata i miejscem najbardziej efektywnej rekrutacji.

     

  • Bądź aktywny – W myśl najnowszych trendów to rekruter przyjąć powinien postawę ofensywną. Zacznij od profesjonalnego profilu firmowego w mediach społecznościowych. Zadbaj o publikację na profilu aktualnych ogłoszeń i aktualności, buduj relacje i poszerzaj kręgi znajomych. W dobie technologii, innowacji, startupów rynek rekrutacyjny coraz silniej staje się rynkiem kandydata, a Ty musisz o niego zabiegać. Docieraj do kandydatów również uczestnicząc w różnych projektach branżowych, konferencjach czy już na poziomie spotkań na uczelniach wyższych. Zanim rozpoczniesz rekrutację odpowiedz sobie na pytanie, kogo tak naprawdę szukasz, w jakim celu i czy poszukujesz kandydata idealnego czy optymalnego.

     

  • Bądź oryginalny i zauważalny – odważ się i wypróbuj nowe metody takie jak scouting, sourcing, viral recruiting czy grywalizacja (gamifikacja).

 

Według badań Gartnera w 2015 roku ok. 70% spośród 2000 największych

firm na świecie będzie stale wykorzystywać grywalizację. Staje się ona koniecznością, zwłaszcza w przypadku wchodzącego na rynek pracy pokolenia Z, wśród którego ponad 90% to gracze.

 

  • Dbaj o relacje – choć wydaje się dość oczywistym konieczność informowania kandydatów o kolejnych etapach w procesie rekrutacji oraz decyzji dotyczącej dalszego ich udziału, znaczna część kandydatów takiej informacji nigdy nie otrzymuje (por. badania Candidate Experience). Coraz częściej kandydaci są ciekawi i pragną poznać przyczyny swojego sukcesu lub porażki. Dzieląc się z nimi wiedzą zyskasz wiarygodność i zbudujesz trwałą relację, owocującą być może kontaktem w przyszłości.

 

  • Mieszaj i łącz – gorąco zachęcamy do dostosowywania metod i narzędzi rekrutacji do grup odbiorców, jednak z umiarem i świadomością różnic indywidualnych oraz specyfiki pracy. Mieszajcie narzędzia rekrutacyjne i metody. Korzystajcie z kilku form w celu weryfikacji kompetencji kandydata. Wachlarz dostępnych możliwości jest okazały: rozmowa rekrutacyjna, wywiad behawioralny, assessment center, testy, zadania, symulacja czy próbki pracy, każda z powyższych metod ma swoje mocne i słabe strony, dlatego najbardziej korzystne jest komplementarne ich zastosowanie. Wykorzystaj wiedzę i kompetencje działu HR, zaangażuj członków swojego zespołu i pozwól im działać. Wyzwól w nich kreatywność, a zobaczysz zaskoczą Cię swoją pomysłowością w doborze metod. Jeżeli nie masz takiego zasobu, korzystaj ze współpracy z firmami, które się w tym specjalizują.

 

Podsumowując właściwa diagnoza potrzeb oraz oczekiwań poszczególnych generacji, a także umiejętne jej wykorzystanie stanowi o przewadze konkurencyjnej organizacji.

 

Dopasowanie oferty firmy oraz jej kultury i procesów do wymagań powyższych grup odbiorców jest niezbędne już na początkowych etapach kontaktu z organizacją, takich jak praktyki, staże, rekrutacja czy onboarding.

 

W najbliższych tygodniach przybliżymy Wam kolejno bardziej i mniej popularne metody rekrutacji. Omówimy badania i statystki mówiące o ich efektywności i popularności. Podpowiemy, gdzie szukać gotowych narzędzi, jak skonstruować je samodzielnie oraz w jakich sytuacjach zastosowanie konkretnego narzędzia będzie z perspektywy HR najbardziej korzystne i rekomendowane.

 

Ciekawe jesteśmy również Waszych opinii i doświadczeń, zarówno z perspektywy rekrutera, jak i kandydata.

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *