Storytelling – opowiedz swoją historię

Fot. pixabay.com

Storytelling – pozwala wciągnąć widza w Twój świat, przybliża to kim jesteś. Narzędzie to jak żadne inne pozwala Ci odsłonić się i zaprezentować w sposób intrygujący i osobisty. Chcąc świadomie zaprezentować się odbiorcom powinieneś znać swoje mocne strony i predyspozycje.

 

Czym jest historia? Echem przeszłości odbitym przez przyszłość. Odblaskiem przyszłości rzuconym w przeszłość.  (Victor Marie Hugo)

 

Historia jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym w komunikacji swojej marki osobistej. Dlatego tak ważne jest, aby w pełni wykorzystać to narzędzie. Zatem opowiedz co Ci w duszy gra. Zrób to w sposób wartościowy i unikalny. Stworzenie dobrej historii wymaga pogłębienia wiedzy dotyczącej struktury samej opowieści, efektywnej komunikacji, konstrukcji językowych oraz przede wszystkim przekazywania emocji. Pamiętaj, że storytelling ma za zadanie sprzedać Twoją osobę.

 

Wasza historia jest zawsze opowieścią osobistą, gdyż definiuje Was i waszą osobistą markę. Z uwagi na to niezwykle ważne jest podjęcie odpowiednich kroków, które zilustrują to kim jesteś.

 

 

Stwórz strukturę opowieści

 

 

EKSPOZYCJA – każda historia powinna mieć swój początek. Ważne jest to, aby odpowiednio wprowadzić publiczność, udostępniając podstawowe informacje. W tym miejscu zarysowuje się pierwsza struktura naszej marki.

ROZWÓJ AKCJI – to kolejna część opowieści mająca za zadanie rozwój pobocznych wątków. W tym miejscu najczęściej następuje kryzys w treści mający na celu wywołania głębokiego napięcia u publiczności. Zazwyczaj tu także zostają przedstawione problemy, które uniemożliwiały bądź nadal przeszkadzały autorowi w realizacji celu.

MOMENT KULMINACYJNY – podobniej jak w innych formach literackich jest to moment w którym następuje punkt zwrotny, zaś autor opowieści przeciwstawia się głównemu wyzwaniu.

ROZWIĄZANIE AKCJI – w tej części napięcie w głównym wątku spada oraz następuje powolne wyciszenie akcji. Ukazany jest finał działań, sposób rozwiązania problemu i skutki, które nastąpiły po nim.

ZAKOŃCZENIE – zwieńczenie całości, konkluzja odnosząca się do całej opowieści, która może mieć zarówno pozytywne jak i negatywne zakończenie.

 

Powyższa struktura stanowi schemat, ramy które z powodzeniem możecie wykorzystać chcąc wzbudzić ciekawość i zaangażowanie otoczenia. Wprowadzając poszczególne etapy, autor przechodzi razem z odbiorcą przez konkretne poziomy emocji, aby zbudować więź i ostatecznie stworzyć interakcję.

 

 

Znajdź trzon swojej historii

 

Po pierwsze odpowiedz na poniższe pytania i stwierdzenia, będące wskazówką stworzenia podstaw opowieści, dającą fundament, materiał do dalszej pracy nad Twoją osobistą historią.

 

  • Opisz najśmieszniejszą sytuację/wydarzenie którego doświadczyłeś w życiu.
  • Co dotychczas opracowałeś, wynalazłeś, zaprojektowałeś?
  • W jakiej sytuacji wykazałeś się szczególną odwagą?
  • Za co otrzymałeś szczególną nagrodę bądź co spotkało się z dużym uznaniem?
  • W jakiej sytuacji wykazałeś się spontanicznością?
  • Której spośród znanych Ci historii możesz słuchać po raz setny w swoim życiu?
  • Wskaż sytuację w której rozwiązałeś problem, z którym ktoś inny nie dał rady się uporać.
  • Opowiedz o sytuacji, w której z sukcesem wdrożyłeś jakiś system bądź procedurę.
  • Opisz w jaki sposób poradziłeś sobie w kryzysowej sytuacji osobistej bądź zawodowej.
  • Wskaż kogo cenisz najbardziej i dlaczego.
  • Powiedz kto szczególnie mocno wpłynął na Twoje życie i dlaczego?
  • Opisz sytuację, w której udało Ci się rozwiązać problem sprawiający wrażenie szczególnie trudnego, wręcz niemożliwego.
  • Opisz sytuację w której śmiałeś się z siebie samego?
  • Opisz sytuację, w której doświadczyłeś różnic kulturowych, np. w związku z pobytem za granicą.
  • Które konkurencje, zawodowy wydają Ci się szczególnie atrakcyjne?
  • Jak radzisz sobie pracując pod presją czasu?
  • Wskaż kulminacyjny moment w Twoim życiu?
  • Które zdarzenie z dzieciństwa miało największy wpływ na Twoje życie?
  • Wskaż doświadczenie z którego wyciągnąłeś lekcję, którą stosujesz do dnia dzisiejszego?
  • Wskaż swój największy sukces i porażkę oraz uzasadnij dokonany wybór?

 

 

Zbuduj zaufanie

 

Opowiadanie historii buduje most zaufania między Twoją osobistą marką a grupą odbiorców. Zanim przystąpisz do prezentacji swojej opowieści powinieneś odnaleźć docelową grupę odbiorców oraz nawiązać z nią więzi.

 

 

Kim jesteś? Twoja historia nie musi być stricte osobista, ale musi reprezentować Twoje wartości, Twoje człowieczeństwo i Twoją zdolność do rozpoznawania własnych mocnych stron o obszarów do rozwoju.

 

 

Dlaczego opowiadasz Twoją historię? Ten rodzaj historii uspokaja publiczność, ponieważ przekazuje Twoje szczere intencje. Pozwala to na interakcję i więź z publicznością

 

 

Jak Twoja wizja odnosi się do wizji Twojej publiczności? Ukazujesz swoje pomysły, rozważania i refleksje odnosząc je bezpośrednio na oczekiwania publiczności. Ona chce wierzyć, że to co mówisz jest realne i możliwe do zrealizowania.

 

 

Co cenisz? Określa to czym kierujesz się w życiu. Pokazuje swoisty przewodnik Twojego funkcjonowania zgodny z Twoimi wartościami.

 

 

Przekaż emocje

Badania dowodzą, że mózg dokonuje swoistej selekcji form odbieranych treści. Okazuje się, że ludzki mózg odczytując historie aktywuje siedem obszarów odpowiedzialnych za zrozumienie treści, doznania emocji, reakcję na usłyszaną treść oraz stworzenie więzi. Opowieść przede wszystkim jednak wzbudza emocje, dzięki czemu nawiązuje się relacja z odbiorcą.

 

Publiczność zostaje wciągnięta w wir historii za sprawą głębokich emocji. Kluczowe znaczenie ma również odpowiednie dawkowanie emocji oraz ich wygaszenie. Stąd też po kulminacyjnym momencie musi nastąpić rozładowanie emocji. Chcąc zaangażować słuchacza należy nawiązać w swojej opowieści do wybranej grupy docelowej, która powinna poczuć, że została wciągnięta do opowieści jako bohater. Im bardziej chcemy zwiększyć dawkę emocji, tym bardziej musimy skonkretyzować i zindywidualizować przekaz. Opowieść odwołująca się bezpośrednio do publiczności i angażująca ją, jest w stanie wywołać napięcie i empatię. Zadaniem historii nie jest przekazywanie faktów tylko emocji, z którymi najbardziej się utożsamiamy.

 

Nasycenie informacji współcześnie jest niezwykle wysokie, stąd niezmiernie ważne jest świadome komunikowanie ukierunkowane na osobiste, emocjonalne i relacyjne aspekty uwiarygadniające Twoją historię.

 

Pamiętaj, że słuchacz nie może zostać pozostawiony z pytaniem „Co miałeś na myśli? i Jaki był właściwie sens Twojej opowieści?”. Publiczność wymaga refleksji, ale nie zmienia to faktu, że sens i sekwencja zdarzeń powinna być zrozumiała. Twoja historia potrzebuje określonej struktury, aby przeprowadzić publiczność przez podróż w kierunku odpowiedzi na pytanie KIM JESTEŚ?. Odbiorcy zawsze biorą pod uwagę to na czym ludziom zależy, jakie mają potrzeby. Nie zastanawiaj się nad tym co chcesz przedstawić, tylko na tym w jaki sposób powinieneś przedstawić swoją historię, aby była umożliwiła publiczności w odnalezienie Twojej osobistej marki.

 

 

 

Źródło:

Chritton, S., How to Use Storytelling to Illustrate Your Life and Build Your Personal Brand, http://www.dummies.com

Docimo, K., Plot Diagrams and Narrative Arcs, http://www.storyboardthat.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *