Networking, silna sieć kontaktów biznesowych

Fot. pixabay.com

Ważnym aspektem w budowaniu kariery zawodowej jest działanie wspólnie z kimś, dzięki komuś czy poprzez kogoś. Zasoby, talent, ciężka praca oraz wykorzystanie niszy rynkowej to czasami za mało. W szczególności, gdy zabraknie partnerów, współpracowników, inwestorów czy zwolenników zmiany. W dobie nowych technologii, globalizacji i wszechogarniających nas social media liczy się networking.

Skuteczność działania zespołu jest zawsze większa niż siła działania jednostki. Z drugiej strony bez jednostki nic nie powstanie. Nie sposób mówić co jest ważniejsze, ponieważ liczą się dwa ogniwa tej układanki. Silna sieć kontaktów biznesowych może nam być potrzebna do zwiększenia zasobów, przewagi konkurencyjnej, realizacji planu A czy do zniwelowania punktu przegięcia. Pozyskanie partnerów powinno być poprzedzone przez dwie rzeczy. Po pierwsze kluczowe jest zrozumienie potrzeb osoby, z którą nawiązuje się kontakt. Po drugie niezbędne jest nawiązanie współpracy zgodnie z zasadą win-win, gdzie dwie strony wygrywają.

Istotną kwestią jest szerokość i zasięg naszych kontaktów, a to można osiągnąć dzięki social media i budowanie swojej marki osobistej online. Warto zapoznać się z całym spectrum możliwości, chcąc zainicjować poszerzenie i dywersyfikację sieci kontaktów. Nie będziemy w tym miejscu szerzej omawiać tematu social media, ponieważ można znaleźć już ciekawe artykuły na ten temat w sieci, dla przykładu tutajtutaj.

Dążąc do dywersyfikacji, warto zapoznać się z koncepcją Tai Goodwin, która mówi o 10 osobach, które powinieneś posiadać w swojej sieci kontaktów, aby znaleźć pracę:

Mentor – osiągnął sukces i stanowi dla Ciebie inspirację, możesz od niego czerpać wiedzę, bazować na jego doświadczeniach oraz uczyć się na jego błędach.

Coach – uczestniczy we wszystkich krytycznych dla Ciebie momentach w życiu, wspiera Cię w decyzjach oraz oferuje obiektywne spojrzenie.

Informator – dostarcza złożonych i eksperckich informacji z danej branży, zna nowe trendy i jest w stanie doradzić w przypadku innowacyjnych pomysłów.

Promotor trendów – wyszukuje trendy, podąża za nimi, ma wpływ na decyzję innych, możesz czerpać od niego informacje z poza Twojej branży oraz być na bieżąco w nowinkach.

Łącznik – ma dostęp do ludzi, informacji oraz zasobów, potrafi odnaleźć unikalny kontakt i nie omieszka Cię o tym poinformować.

Idealista – jest w stanie poprzeć Cię w Twoim pomyśle i znaleźć drogę do jego realizacji.

Realista – pomoże Ci ocenić Twój pomysł wg obiektywnych kryteriów, udziela konstruktywnej krytyki popierającej ideę bądź wskazującej kierunek zmian.

Wizjoner – przypomina Idealistę, jedna dzięki swoich wizjom i byciu kreatywnym może zmienić Twój sposób myślenia.

Partner – osoba, która jest w podobnym miejscu i czasie co Ty, możesz się z nią dzielić informacjami, zasobami oraz możliwościami, wspieracie siebie nawzajem.

Motywator – stanowisz dla niego oparcie, jesteś dla niego Mentorem, w związku tym działa to na Ciebie motywująco, starasz się jeszcze bardziej.

W tym miejscu warto również poruszyć problem zażyłości kontaktów. Idealnym stanem jest osiągnięcie wąskiej i głębokiej sieci bliskich sojuszników oraz szerokiej i płytkiej sieci kontaktów pomocniczych, pełniących funkcję mostu łączącego Ciebie z kimś nieznajomym, z którym możesz nawiązać relację. Z bliskimi budujesz silną więź, opierającą się na zaufaniu, co czyni Cię osobą godną polecenia. Natomiast dalsze znajomości stwarzają sytuacje, dające możliwość poznania innych branż, perspektyw, rynków, dziedzin, dzięki którym będziesz miał okazję zaprezentować siebie.

Podsumowując nie liczy się ilość, tylko jakość kontaktów. Stawiaj na bliskich sojuszników, różnorodność kontaktów opartych na zaufaniu, szukaj nowych perspektyw w obrębie sieci. Warto również zapoznać się z koncepcjami mówiącymi o zażyłościach w budowaniu sieci kontaktów, m.in. liczba Dunbara oraz sześć stopni oddalenia, o których piszemy na blogu.

Źródło: Hoffmann R., Casnocha B., (2014), Jesteś Start-upem. Buduj swoją przyszłość, inwestuj w siebie i realizuj się zawodowo, Wydawnictwo Helion; http://www.careerealism.com

2 komentarze

  • Maciej Sasin pisze:

    Bardzo fajny artykuł. Wiele w tym prawdy. Mało kto docenia wsparcie innych ludzi, rolę networkingu, obecność coacha. W Polsce cały czas tego się uczymy. Pozdrawiam

    • Zespół Personal Challenge pisze:

      Dziękujemy. Myślę, że ludzie już wiedzą, że sieć kontaktów jest kluczowa na współczesnym rynku pracy, ale to co należy obecnie podkreślać to ich odpowiednia dywersyfikacja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *