Marka osobista – sięgnij po klucz do osobistego i zawodowego spełnienia

Fot. pixabay.com

Marka osobista … to dzisiejszy efekt tego, jakim jesteś człowiekiem i jak żyjesz w opinii Twojego otoczenia, … to kombinacja wrażeń, skojarzeń, emocji, odczuć, opinii i wartości, które pojawiają się w umysłach ludzi na widok lub wspomnienie konkretnego człowieka. (Joanna Parzydło-Malinowska)

Świadome zarządzanie własną marką osobistą pozwala na dobre poznanie samego siebie, diagnozę swoich talentów i zasobów, słabych stron oraz zbudowanie wysokiej przewagi konkurencyjnej. Dzięki autoanalizie oraz za sprawą skutecznego pomysłu na siebie, człowiek może osiągnąć wyższy poziom spełnienia oraz rozwijać się zarówno na płaszczyźnie osobistej jak i zawodowej.

Jedną z prekursorek tematyki zarządzania marką w Polsce jest Joanna Malinowska-Parzydło. Autorka spisała swoją wiedzę i doświadczenie w książce Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą”. To właśnie tej lekturze chciałybyśmy poświęcić ten post.

Książka od samego początku zabiera czytelnika w spokojną podróż, mającą na celu zbudowanie zaufanej marki, posiadającej odpowiednią reputację.

 

Głównym przesłaniem książki jest zbudowanie unikatowej marki osobistej, nazwanej „Marką Brylant”. Unikatowa marka osobista, dzięki oszlifowaniu, tworzy niezwykłą wartość w postaci zaplanowanej mapy samego siebie. Chcąc osiągnąć zamieszony cel za pomocą Marki Brylant należy działać wg poniższego schematu:

 

ANALIZA OBECNEJ REPUTACJI

Kluczową rolę w relacjach międzyludzkich odgrywa zaufanie, które stanowi fundament naszej reputacji. Analiza reputacji, czyli naszej wiarygodności, prezentowanych wartości czy ogólnej postawy życiowej, ma natomiast za zadanie określić jak jesteś postrzegany przez otoczenie oraz jaką wartość dla niego reprezentujesz. Reputacja decyduje bowiem o lojalności oraz pozwala na zdobycie wizerunku osoby zaufanej o określonym autorytecie. Ponadto jest ona kluczem w budowaniu osobistej przewagi konkurencyjnej oraz relacji biznesowych.

 

DIAGNOZA FUNDAMENTU „JA”

Punktem wyjścia do budowania własnej marki jest odpowiedź na pytanie – Kim jesteś w sferze swojego intelektu, emocji, duchowości, ciała i relacji. Świadomość siebie jest niezbędna do skutecznego kierowania własnych życiem.

 

OPRACOWANIE NOWEGO PLANU „JA, CZYLI KTO”

Dzięki diagnozie swojego wnętrza i określeniu zasobów, talentu, potencjału, jesteś w stanie uzgodnić spójną wizję, misję i cele strategiczne swojego życia osobistego oraz zawodowego.

 

USTALENIE PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ

Nowy plan ma za zadanie ulokować Cię na rynku względem Twoich konkurentów, odbiorców, partnerów. Kluczowe jest odnalezienie korzyści, które jesteś w stanie innym zaoferować. Istotna jest również analiza konkurencji i rynku, pozwala udoskonalić siebie poprzez adaptację najlepszych praktyk.

 

ZAKOMUNIKOWANIE MARKI

Planowanie komunikacji własnej marki wymaga określenia grup docelowych, uświadomienia sobie co chcesz przekazać, jakich narzędzi do tego użyjesz, kiedy i gdzie dotrzesz do odbiorcy i najważniejsze jaki jest cel Twojego przekazu. Skuteczna komunikacja wpływa na umiejętne zarządzanie relacjami.

 

ZBADANIE SKUTECZNOŚCI

Ostatnim elementem układanki mającej na celu zbudowanie silnej marki jest zmierzenie jej siły i oddziaływania. Musisz sprawdzić czy Twoje wysiłki zakończyły się sukcesem i Twoja marka jest postrzegana w opinii otoczenia w taki sposób, jaki zamierzyłeś.

 

Podsumowując przedstawiamy 15 powodów, dla których warto budować markę osobistą:

  • poznajesz siebie
  • odnajdujesz swoją unikalność
  • oszczędzasz czas i energię na kreację
  • odnajdujesz bądź potwierdzasz sens swego istnienia
  • budujesz zaufanie
  • uzyskujesz przewagę o głowę i serca ważnych ludzi
  • wybijasz się z tłumu
  • dobrze się pozycjonujesz
  • potwierdzasz własne wybory życiowe
  • realizujesz cele, które sam wyznaczasz
  • podejmujesz decyzje oparte na wolności wyboru
  • jesteś w stanie nazwać i urealnić swoje marzenia
  • łatwiej określasz co stanowi dla Ciebie sukces
  • skutecznie docierasz do strategicznych osób
  • potrafisz wpływać na innych

 

Nie musisz podejmować wysiłków, aby być wyjątkowym, bo przecież jesteś. Wysiłek warto podjąć wtedy, gdy uznasz, że już najwyższy czas, aby inni, ważni dla Ciebie ludzie poznali i docenili Twoją wyjątkowość. (Joanna Parzydło-Malinowska)

 

Książkę polecamy osobom, które chcą, po pierwsze żyć lepiej z samym sobą oraz działać i realizować swoje cele. Świadomość w jakim kierunku zmierzam, w jaki sposób chcę to osiągnąć i z jakich wewnętrznych zasobów skorzystam, pozwala na urzeczywistnienie marzeń, czego Wam życzymy! W tej książce nie znajdziecie banałów, tylko konkretne rady i narzędzia, dzięki którym świadomie zbudujesz swoją markę osobistą. Koniecznie dajcie znać jaka jest Wasza opinia na jej temat.

 

Gorąco zachęcamy do lektury oraz do odwiedzenia bloga Joanny Parzydło-Malinowskiej, gdzie autorka w ciekawy sposób opowiada nie tylko o marce osobistej, ale również o marce lidera i marce kobiecego przywództwa.

 

Źródło:

Parzydło-Malinowska J., Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą, One Press Exclusive, Gliwice 2015

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *