Humor w pracy lekiem na całe zło

Fot. unsplash.com

Człowiek jest stworzeniem społecznym, w związku z tym w sposób naturalny dąży do interakcji z drugim człowiekiem. Zależność ta dotyczy również środowiska pracowniczego, w którym atmosfera w pracy jest czynnikiem powodującym zadowolenie z pracy. Narzędziem, a zarazem cechą, która zdecydowanie ułatwia funkcjonowanie w organizacji, a przede wszystkim w zespole,  jest humor.

 

Humor to zdecydowanie najbardziej istotne zachowanie ludzkiego umysłu. (E. De Bono)

 

 

Poczucie humoru

 

Mimo, że jest wiele definicji humoru, każdy z nas intuicyjnie określa tą cechę. Najważniejsze jest odróżnienie poczucia humoru od umiejętności opowiadania dowcipów. Zatem jak scharakteryzować humor, dzięki któremu jesteśmy w stanie podpić serca współpracowników?

 

Humor to otwartość, optymizm, pozytywny stosunek do życia, coś w rodzaju „bycia na tak”. (D. Tamblyn)


 

Poczucie humoru to cecha polegająca na poszukiwaniu nowych skojarzeń, związków między rzeczami czy sytuacjami, których doświadczamy. W związku z tym może stanowić ważną kompetencję dającą przewagę konkurencyjną. Cechą charakterystyczną humoru jest jego prostota i wrodzona zdolność człowieka do jego używania oraz uczenia się go.

 

Humor jest istotnym zasobem, dzięki któremu:

 

  • angażujemy emocje
  • odczuwamy chwile wytchnienia potrzebne do przyswojenia i nadania znaczenia informacjom
  • możemy zwiększyć koncentrację uwagi
  • potrafimy zjednać sobie ludzi
  • zachęcamy do słuchania siebie nawzajem
  • odreagujemy stres
  • mniej odczuwamy fizyczny ból
  • możemy być postrzegani jako bardziej kompetentni
  • potrafimy skupić na sobie uwagę innych
  • potrafimy się motywować wewnętrznie do wzmożonej pracy
  • jesteśmy w stanie zmniejszyć napięcie
  • redukujemy poczucie zagrożenie
  • możemy zaakceptować niepewność w naszym życiu, dozę niedoskonałości czy braku informacji, które mogą wywołać niepokój
  • zwiększamy poczucie bezpieczeństwa i zachowania dystansu wobec pojawiających się problemów
  • dostajemy przestrzeń na spojrzenie z boku, zachowanie właściwej perspektywy

 

 

Kreatywność

 

 

Humor jest również doskonałym narzędziem aktywizacji kreatywnego i krytycznego myślenia. Kreatywność pojawia się wtedy, kiedy zabawa informacjami, skojarzeniami i koncepcjami odnosi zamierzony rezultat. Kiedy świadomie, używając humoru, bawimy się konwenansami w celu wywołania w kimś określonej reakcji. Dzięki kreatywności, jesteśmy w stanie krytycznie myśleć i rozwiązywać problemy w nowych, często nieoczekiwanych sytuacjach, co stanowi niezwykle pożądaną kompetencję na obecnym rynku pracy.

 

 

Doskonalenie poczucia humoru

 

Warto pamiętać, że poczucie humoru jest cechą, którą można rozwijać. Dlatego patrząc na wszystkie korzyści, które jest w stanie nam przynieść, przyjrzyjmy się kilku zasadom udoskonalającym humor.

 

  • Pozwól sobie i innym na odrobinę niekonwencjonalnych i niepoważnych zachowań.
  • Nie bądź oryginalny, pozwól sobie na swobodę.
  • Dokonuj pozytywnych wyborów.
  • Kieruj swoją uwagę na zewnątrz, pozbyć się poczucia stałej kontroli.
  • Pamiętaj, że porażki czegoś uczą – pozwól sobie na błędy.

 

Obawy

 

Strach przed używaniem poczucia humoru w miejscu pracy objawia się myśleniem, że moja praca jest zbyt poważna, nie jestem z natury zabawny, mógłbym kogoś urazić, czy odciągnie to uwagę od sedna problemu itd. Te obawy są jak najbardziej uzasadnione w przypadku braku wiary, że humor ma zbawienną moc na wiele sytuacji wymagających powagi czy zaangażowania. Poczucie humoru pozwala wręcz na odprężenie, zresetowanie i odświeżenie umysłu. Dzięki niemu możemy jaśnieć się komunikować, artykułować swoje potrzeby i oczekiwania. Wprowadza emocje, dzięki którym interakcje są głębsze i bardziej zrozumiałe. Stanowi jedno z narzędzi na przyciągnięcie uwagi współpracownika. Humor w sposób naturalny otwiera Cię na grupę oraz nowe rozwiązania. Humor użyty w nieodpowiedniej sytuacji lub w nieodpowiedniej formie, może urazić. Dlatego istotna jest świadomość używania go. Poczucie humoru umożliwia znalezienie porządku w chaosie, poprzez kreatywną postawę wobec niepewności i nieregularności.

 

Dzięki humorowi nasze życie zawodowe może stać się bardziej komfortowe. Ponadto korzystając z przywilejów, które daje nam poczucie humoru jesteśmy w stanie efektywniej pracować, zarządzać czasem oraz lepiej współpracować w zespole. Humor użyty w odpowiednich momentach i sytuacjach ułatwia nam po prostu codzienne funkcjonowanie w życiu osobistym i zawodowym.  Pamiętajmy, że humor to nie tylko dowcip, a przede wszystkim doskonałe narzędzie intelektualne pozwalające na spojrzenie z nowej perspektywy na otaczający nas świat i ludzi oraz umożliwiające radzenie sobie z przeciwnościami losu. Pozwólmy więc, aby nasz mózg uwolnił trochę hormonów w postaci serotoniny i endorfin, aby  móc korzystać i czerpać ze szczęścia osobistego i zawodowego.

 

Źródło:

Tamblyn, D. (2009), Śmiej się i ucz. 95 sposobów wykorzystania humoru do zwiększenia efektywności nauczania i szkolenia. ABC Wolters Kluwer Business, Kraków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *