(NIE) atrakcyjna ekspozycja a ogłoszenie rekrutacyjne

Fot. unsplash.com

Popularny portal, dobre pozycjonowanie i przemyślana grafika czy to wystarczy, aby skutecznie przyciągnąć uwagę kandydatów i skłonić do złożenia aplikacji. Jaki aspekt wpływa na to, że wybrana ekspozycja jest atrakcyjna. Co kryje się pod hasłem atrakcyjności różnych form ogłoszeń, a co za tym idzie co można zrobić, aby podnieść efektywność publikacji? W reszcie jak plasują się ogłoszenia publikowane w Internecie vs te drukowane w formie tradycyjnej. Interesujących wniosków dostarcza analiza przeprowadzona przez Matthiasa Baum oraz Rudigier Kabst (2014) na grupie niemal 300 studentów.

 

Ogłoszenie a przede wszystkim jego ekspozycja wpływa na atrakcyjność w ocenie potencjalnych pracowników. Okazuje się, że każda z powyższych form ekspozycji odbierana jest w odmienny sposób przez kandydatów. Mediatorem zależności jest natomiast wiedza na temat firmy dostarczana odbiorcy przekazu.

 

Nie trudno dostrzec, że mimo pojawiających się i znikających gustów dotyczących sposobu i formy publikacji ogłoszeń rekrutacyjnych, nieustającą popularnością cieszy się zarówno tradycyjne drukowane ogłoszenie, jak i te publikowane w Internecie. W zależności od specyfiki stanowiska, branży oraz grupy odbiorcy docelowego popularność ich kształtuje się w różny sposób, zaś szala popularności przechyla na jedną z powyższych stron.

 

W ocenie autorów analizy ogłoszenie Internetowe zaliczyć można do źródeł dostarczających odbiorcy dużej wiedzy. Kandydat może w ten sposób lepiej poznać firmę, zapoznać się z ofertą pracodawcy oraz potencjalnymi perspektywami współpracy. Rozwiązanie to dostarcza znacznie więcej okazji do zaprezentowania się pracodawcy i wzbudzenia zainteresowania wśród kandydatów. Zupełnie inaczej wypadają z tej perspektywy klasyczne, drukowane ogłoszenia. Kandydat nie jest w stanie w oparciu o nie wywnioskować tak wiele, zatem badacze zaklasyfikowali tę formę ogłoszenia do grupy dostarczających ograniczonej informacji. Opracowując je należy bardzo dobrze przemyśleć dobór treści, tak aby „trafił” on do grupy odbiorców i wywołał pożądany efekt. Jest to o tyle trudne, że miejsca jest znacznie mniej niż w przypadku ogłoszeń Internetowych a same możliwości są znacznie bardziej ograniczone. Mimo pewnych niedogodności kandydat jest w stanie odczytać z niej przekaz dotyczący kultury, reputacji, pozycji czy atmosfery tworzonej w firmie. Pomocą w przekazie służą na przykład zdjęcia czy odpowiednio dobrane slogany reklamowe.

 

W przeciwieństwie do nich ogłoszenie publikowane w formie elektronicznej w Internecie odbierane jest pozytywnie przez kandydatów za sprawą licznych informacji, jakie udostępniają (Cable & Yu, 2006). Analizując tego typu ogłoszenia potencjalni kandydaci są w stanie ocenić na przykład wartości czy cechy, które nie sposób dostrzec w klasycznych drukowanych ogłoszeniach.

 

 Ocena atrakcyjności rozwiązań

 

W ocenie badaczy korzystanie z elektronicznej formy ogłoszeń jest korzystne zatem z perspektywy wizerunku marki pracodawcy. Podobnie kształtuje się ocena dostępu do odbiorcy i zasięgu. Ogłoszenia elektroniczne niewątpliwie docierają do szerszej grupy odbiorców oraz pozwalają na przekazanie bardziej spersonalizowanych treści.

 

Podwójne korzyści są źródłem dodatkowej atrakcyjności, bowiem zdaniem badaczy ekspozycja z wykorzystaniem obu kanałów komunikacji wpływa na atrakcyjność w ocenie odbiorców. Nie zawsze jednak więcej znaczy lepiej. Niewątpliwie natomiast warto dobrze przemyśleć treść przekazu i dobrać właściwy kanał komunikacji.

 

 

Źródło:

Baum M., Kabst R. (2014), The Effectiveness of recruitment advertisements and recruitments websites: indirect and interactive effects on applicant attraction, Human Resource Management, 53 (3), 353–378

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *