Start With Why – dlaczego robisz to co robisz?

Fot. unsplash.com

Dlaczego osiągnąłeś zamierzone cele? Dlaczego odniosłeś sukces osobisty bądź zawodowy? Dlaczego podjąłeś określone decyzje w swoim życiu? Dlaczego jedna rzecz Ci wychodzi, a druga nie? Dlaczego jesteś akurat w tym miejscu w życiu zawodowym czy osobistym?

 

Dlaczego nie zastanawiasz się nad odpowiedziami na powyższe pytania? Dlaczego wykonujesz określone zadania bez refleksji i zastanowienia jak wpływają na mnie i innych? Jak widać zaimek „dlaczego” jest często używany w kontekście naszego życia. Stanowi ważny element pracy and sobą i nad swoim rozwojem. Dlatego jeśli pragniesz poznać odpowiedzi i mechanizmy działania tego bardzo wartościowego pytania, chciałybyśmy Ci zaproponować narzędzie Simon Sinek – Start With Why!

 

 

Sinek w swojej książce „Zaczynaj od dlaczego. Jak liderzy inspirują innych do działania” przedstawia z innej perspektywy dążenia do doskonałości i wyznaczonego celu. Uważa, że dzięki inspirowaniu siebie i innych, jesteśmy w stanie zrozumieć pojawiające się zależności i świadomie wykonywać określone działania, osiągać zamierzony sukces. Mimo, że Simon Sinek głównie odnosi się do przywódców, narzędzie przez niego przedstawionego doskonale nadaje się do analizy i zastosowania w rozwoju osobistym i zawodowym.

 

Opracowanie na podstawie Sinek S. (2013), Zaczynaj od dlaczego. Jak liderzy inspirują innych do działania, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

Opracowanie własne na podstawie Sinek S. (2013), Zaczynaj od dlaczego. Jak liderzy inspirują innych do działania, Wydawnictwo Helion, Gliwice

 

 

Zazwyczaj nasze działania zarówno te wykonywane świadomie, jak i te nieświadome wynikają z naturalnej zależności. Może ona przybierać formę kręgu przedstawionego powyżej.

 

CO – wiesz co robisz – SPÓJNOŚĆ poziomów

JAK – wiesz jak to robisz – DYSCYPLINA w działaniu

DLACZEGO – wiesz dlaczego to robisz – KLAROWNOŚĆ przesłania

 

Słowo „dlaczego” stanowi analizę przyczyn Twojego postępowania. Dzięki temu pytaniu powinieneś zrozumieć cel, intencję lub przekonanie. Od tego pytania powinieneś rozpocząć także każdą diagnozę obecnego stanu. Niestety najczęściej jednak pracę nad sobą zaczynamy od zewnętrznego okręgu.

 

Aby myśleć, działać i komunikować skutecznie najkorzystniej jest rozpocząć analizę od środka kręgu w kierunku zewnętrznym. Zgodnie z powyższymi wytycznymi Twoja historia mogłaby brzmieć następująco:

 

„Wykonuję zawód doradcy kariery, ponieważ moją misją jest służenie pomocy innym w odnalezieniu się na rynku pracy. Wierzę, że dzięki moim działaniom wiele osób zmieni swoje życie zawodowe, które poprawi ich jakość życia osobistego.

Chcę to osiągnąć dzięki indywidualnym spotkaniom i szkoleniom, w trakcie których za pomocą konkretnych narzędzi opracujemy z Klientem gotowy plan na świadomą zmianę kierunku jego kariery zawodowej.

Posiadam kompetencje i wykształcenie z zakresu doradztwa zawodowego oraz wieloletnie doświadczenie w tym zawodzie.”

 

Zaczęłyśmy od idei, w której zaprezentowany cel, misja i intencja działań, zostały podane jako pierwsze. Dzięki temu osoba, z którą chcemy nawiązać określony kontakt, zobaczy korzyści, a nie tylko określony „produkt”. Ludzie najczęściej nawiązują współpracę i budują określone relacje, dlatego że widzą co robisz i co chcesz osiągnąć, nie zawsze wiedząc co robisz. Twoja misja stanowi wartość dodaną dla wielu sytuacji osobistych i zawodowych, w trakcie których budujesz swoją markę osobistą. To właśnie misja i wizja Twojej marki stanowi rdzeń do wszelkich działań.

 

To jak Ciebie odbierają inni oraz jaką posiadasz tożsamość, powoduje, że ktoś chce z Tobą współpracować, zatrudnić lub nawiązać z Tobą kontakt. Podobnie jak w sprzedaży, powinieneś rozmawiać językiem korzyści, dzięki temu zbudujesz długofalowe relacje, które zaprocentują przy realizacji obranych celów.

 

Złoty krąg nie odnosi się tylko do formy przekazu, ale również warunkuje nasze zachowania.

 

dlaczego

Opracowanie własne na podstawie Sinek S. (2013), Zaczynaj od dlaczego. Jak liderzy inspirują innych do działania, Wydawnictwo Helion, Gliwice

 

KORA NOWA – reprezentuje poziom CO i odpowiada za mową oraz myślenie racjonalne i analityczne.

 

UKŁAD LIMBICZNY – reprezentuje poziom JAK i DLACZEGO oraz odpowiada za nasze uczucia i emocje.

 

Ta zależność pokazuje, że najpierw powinniśmy dotrzeć do tego obszaru mózgu, który odpowiada za podejmowanie decyzji. Natomiast zewnętrzna część okręgu pozwala na zracjonalizowanie tych decyzji. Doskonale pokazuje to w jaki sposób powinniśmy przekazywać komunikat. W słowie liczą się najpierw emocje następnie fakty i dane (szerzej pisaliśmy o tym tutaj – link). Podsuwa to nam również informację, że często za działaniem wielu osób stoją zracjonalizowane powody, a nie próbujemy zajrzeć do wewnętrznych motywów, które wynikają z naszych emocji, często też nazwanych intuicją.

 

Zdobądź wewnętrzny krąg, prezentując swoją markę osobistą w sposób przyjazny, ukazujący Twoje wartości i mocne strony, a następnie poprzez informacje, ukazujące Twoje kompetencje czy doświadczenie. Odwołujesz się w ten sposób do emocjonalnej strony Twojego bliskiego i dalszego otoczenia. Ważne oczywiście jest zachowanie równowagi, kierując się zarówno „sercem jak i rozumem”. Wyraźne określone DLACZEGO umożliwia pokazywanie tego kim jesteś i w co wierzysz, następnie co posiadasz. Dzięki czemu przekazujesz swoją markę osobistą grupie docelowej, tej która podziela Twoje wartości, tworząc rdzeń zaufania. Ludzie, którym ufasz, którzy podzielają Twoją wizję, którzy wierzą w to samo co Ty, często stanowią inspirację do zmiany, stanowią pewien punkt przełomowy w życiu. Często zdarza się również sytuacja, w której Ty wiesz DLACZEGO, ale osoby z Twojego otoczenia będą wiedziały JAK. Dlatego buduj sieć kontaktów.

 

Klarowne DLACZEGO może stanowić źródło Twojej charyzmy. , Pozwoli Ci to na wyróżnienie się na rynku pracy i osiągnięcie przewagi konkurencyjnej. Pamiętaj, że energia motywuje, a charyzma inspiruje do działania. W związku z tym pozwól, aby miała okazję zaistnieć.

 

Narzędzie – zaczynaj od dlaczego – możesz wykorzystać w każdym aspekcie Twojego życia osobistego i zawodowego. Komunikuj markę, szukaj sojuszników, buduj zaufanie, angażuj się. Pamiętaj, że ludzie z określonymi wartościami, którzy wiedzą dlaczego funkcjonują na rynku pracy, wzbudzają zaufanie, posiadają większą motywacją i są bardziej zaangażowani, dzięki czemu łatwiej realizują plan swojej kariery zawodowej. Dla podsumowania naszych rozważań przypomnijmy przypowieść o katedrze:

 

Widzisz dwie osoby pracujące przy katedrze. Pytasz pierwszego z nich: „Lubisz swoją pracę?”. Ten odpowiada: „Buduję ten mur, odkąd pamiętam. Praca polega na wykonywaniu tych samych czynności. Często bolą mnie plecy, od ciągłego dźwigania kamieni. Nie wiem nawet czy kiedyś skończymy, ile lat jeszcze nam to zajmie. To jest jednak moja praca i dzięki niej jestem w stanie się utrzymać”. Podchodzi do drugiego kamieniarza i pytasz o to samo: „Lubisz swoją pracę?”. Kamieniarz mówi: Bardzo cenię swoją pracę, w końce buduję katedrę. Rzeczywiście praca jest trudna i codziennie wykonuję te same czynności. Często z powodu dźwigania kamieni bolą mnie plecy. Nie wiem nawet czy kiedyś skończymy, ile lat nam to zajmie. Ale – buduję katedrę.”

 

ZACZNIJ OD DLACZEGO – pomyśl nad wizją swojej kariery, następnie pomyśl JAK zrealizujesz twoje plany, a na końcu będzie CO – żniwa Twojej pracy.

 

Zainteresowanym pogłębieniem tematu, zachęcamy do obejrzenia bardzo ciekawego wystąpienia  Simona Sinek na TED.

 

Źródło: Sinek S. (2013), Zaczynaj od dlaczego. Jak liderzy inspirują innych do działania, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *