Osobisty model biznesowy

Fot. unsplash.com

Nie od dziś wiadomo, że samoocena jest ważnym punktem w rozwoju ludzi. Osobisty model biznesowy wymusza on od osoby, która dba swoją markę osobistą, pokłonienia się nad strategią kariery zawodowej bądź życia osobistego. Model biznesowy w uproszczeniu pokaże Ci jakie zasoby posiadasz, jak dzięki nim uzyskasz przewagę konkurencyjną, ujednolici Twój cel i sposób jego osiągnięcia.

 

Interesujące podejście do rozwoju osobistego prezentuje książka Model biznesowy. Ty autorstwa Clark T., Osterwalder A., Pigneur Y. Autorzy w bardzo przystępny sposób stworzyli narzędzie osobistego modelu biznesowego – BiznesModelYou.

 

 

Model biznesowy odnosi się oczywiście do firm i stanowi o ich sile oraz unikalności. Mówi o wykorzystaniu zasobów i uzyskaniu przewagi konkurencyjnej w celu osiągnięcia określonego dochodu. W takim razie jak możemy odnieść model biznesowy do osobistych celów? W naszym artykule  o start-upie kariery próbowałyśmy Was przekonać, że karierę zawodową można traktować jako jednoosobową działalność, swoisty start-up na rynku pracy. Dzisiaj nakłaniamy Was na analizę kariery za pomocą BiznesModelYou. Model biznesowy różni się od modelu osobistego tym, iż kluczowym zasobem jesteś TY – twój potencjał, którego jesteś jedynym właścicielem i sam nim zarządzasz. Ważna różnica polega również na uwzględnieniu „miękkich” aspektów (niematerialnych).

 

Chcesz stworzyć osobisty model biznesowy? Odpowiedz na poniższe pytania, a określisz cel stworzenia Twojego osobistego modelu biznesowego.

 

  • chcesz wzmocnić swoją markę osobistą?
  • pragniesz się rozwijać?
  • chcesz na nowo poznać kim jesteś
  • pragniesz na nowo odkryć Twoją rolę zawodową?
  • chcesz poznać swoją przewagę konkurencyjną?
  • zastanawiasz się nad zmianą pracy?
  • szukasz rozwiązania na wyjście z trudnej sytuacji?
  • starasz się dostosować Twoją karierę do realiów rynku pracy?
  • szukasz nowego pomysłu na rozwój kariery zawodowej?

 

BiznesModelYou jest doskonałym narzędziem komunikacji wizualnej, który za pomocą szablonu upraszcza obraz nas samych i precyzuje istotne informacje. Poniżej znajdziecie krótkie omówienie 9 elementów szablonu stworzonego przez autorów narzędzia. Jednak najważniejszą rzeczą, nad którą powinieneś się pokłonić jest OKREŚLENIE WYBRANEJ PRZEZ SIEBIE ROLI, NAD KTÓRĄ CHCESZ PRACOWAĆ PRZY MODELU. Jest to o tyle ważne, że dla każdej roli możesz stworzyć osobny szablon, np. roli pracownika, przełożonego, współpracownika, matki, żony itd.

Fot. http://businessmodelyou.com

Fot. http://businessmodelyou.com

 


KLIENT

Komu pomagasz?

Kto korzysta z efektów Twojej pracy?

Jaki jest profil Twojego Klienta?

Dla kogo wykonujesz swoją pracę?

Kto Cię wynagradza?

Przed kim odpowiadasz?

Od kogo zależą efekty Twojej pracy?

 


OFEROWANA WARTOŚĆ

Jak możesz pomóc?

W jaki sposób Twoje działania przekładają się na oferowaną wartość?

Jakie korzyści dostarczasz Klientowi?

W jaki sposób pomagasz Klientowi?

Jaką wartość dzięki mnie otrzymuje Klient?

 


KANAŁY

Skąd Cię znają?

W jaki sposób dostarczasz oferowaną wartość?

Z którymi kanałami jesteś kojarzony?

Dzięki którym kanałom Klient się o Tobie dowiedział?

 


RELACJE Z KLIENTAMI

W jakie interakcje wchodzisz?

Jaki jest cel Twojej relacji?

Jakiej relacji oczekujesz w kontakcie z Twoim Klientem?

 

 


KLUCZOWE ZASOBY

Kim jesteś i co masz?

Co sobą reprezentujesz?

Jakie zasoby posiadasz (intelektualne, emocjonalne, społeczne, finansowe, fizyczne)?

 


KLUCZOWE DZIAŁANIA

Co robisz?

Jakie działania podejmujesz, aby dostarczyć wartość Klientowi?

Jakie kluczowe zadania wykonujesz w codziennej pracy?

 


KLUCZOWI PARTNERZY

Kto Ci pomaga?

Dzięki komu jesteś w stanie dostarczyć wartość Klientowi?

Dzięki komu wykonujesz swoje zadania?

 


PRZYCHODY

Co dostajesz w zamian?

Za jaką wartość Klient jest gotowy Ci zapłacić?

Co oprócz pieniędzy uzyskujesz dzięki Klientowi?

 


KOSZTY

Co dajesz?

Jakie koszty ponosić dostarczając wartość Klientowi (materialne i niematerialne)?



 

Nie to, co osiągasz, ale to, co przezwyciężasz, definiuje Twoją karierę. Carlton Fisk

 

 

Opisanie osobistego modelu biznesowego nie stanowi końca rozważań nad własną karierą zawodową. Ważne jest, aby co jakiś czas go modyfikować, szukać nowy rozwiązań i wyzwań. Spróbuj określić, które z pośród czynników zadecydowały, o tym, że modyfikacje modelu okazały się skuteczne. Znajdź słabe punkty Twojej kariery i skrupulatnie je wyeliminuj.

 


Formularz BiznesModelYou można pobrać ze strony http://businessmodelyou.com.

 

http://businessmodelyou.com

http://businessmodelyou.com

 

 

Co jakiś czas zadaj sobie przykładowe pytania, dzięki którym zidentyfikujesz niespójność, braki czy slaby punkt w modelu:

 

  • Zastanów się czy pracą, którą wykonujesz Cię interesuje?
  • Czy Twoja praca pozwala Ci na wykorzystanie Twoich mocnych stron?
  • Czy Twoje naturalne predyspozycje, profil osobowościowy odpowiadają stanowisku, które obejmujesz?
  • Czy lubisz Twoich Klientów?
  • Czy potrzebujesz nowych Klientów?
  • Czy ponosisz za duże koszty w stosunku do konkretnego Klienta?
  • Czy Klient, któremu poświęcasz najwięcej czasu, generuje największe przychody?
  • Czy jesteś w stanie zmienić działania, powodując większą efektowność?
  • Co klient siebie ceni najbardziej w kontaktach z Tobą bądź w oferowanych przez Ciebie wartościach?
  • Czy wypracowane relacje z Klientem powodują u Ciebie dyskomfort?
  • Czy rozważasz pozyskanie nowych kluczowych partnerów?
  • Czy Twoje przychody są adekwatne do podejmowanych przez Ciebie działań?
  • Czy ponosisz za duże koszty w stosunku do osiąganych przychodów?
  • Które zadania generują najwyższe koszty „miękkie”?

 

Gotowy osobisty model biznesowy pokazuje wiele ważnych zależności w życiu zawodowym. Pozwala na konkretne modelowanie rzeczywistości w postaci wizualnej mapy wskazówek do działania i fundamentalnych zasad, dzięki którym osiągasz cele. Dlatego liczymy, że podejmiecie wyzwanie i opiszecie swoją karierę posługując narzędziem – osobisty model biznesowy Ty. Życzymy owocnej pracy i znalezienie najlepszych rozwiązań, służących Waszemu rozwojowi.

Źródło: T. Clark, A. Osterwalder, Y. Pingneur, Model biznesowy Ty, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *