Mapa mentalna

Fot. pixabay.com

W ostatnim czasie podpowiadałyśmy w jaki sposób przy pomocy koła życia zweryfikować dopasowanie do roli życiowej i/lub zawodowej. Dziś przed Wami kolejne narzędzie służące pogłębieniu wiedzy o sobie samym. Metoda te ukierunkowana jest głównie na analizę ról życiowych, opis i mapę Twoich mocnych stron. Zatem do dzieła, zadbajmy o osobisty rozwój.

 

MAPA MENTALNA

 

Mapa mentalna jest kolejnym narzędziem służącym samopoznaniu oraz budowaniu marki osobistej. W wykonaniu ćwiczenia pomocne będą: wyobraźnia oraz wiedza bliskich nam osób na nasz temat. Oba czynniki pozwolą pogłębić i wzbogacą wiedzę, jaką posiadamy o sobie.

 

Każdy człowiek musi mieć taki własny płatek śniegu, taką wewnętrzną mapę życia. (Orhan Pamuk)

 

Dzisiejsze ćwiczenie polegać będzie na stworzeniu mapy mentalnej siebie samego oraz skonfrontowaniu jej z wyobrażeniem na temat własnej osoby wśród 3 wybranych przez siebie osób. Mamy świadomość, że nie jest to zadanie łatwe. Z reguły proszenie kogoś o informację zwrotną na swój temat wymaga sporej odwagi i dystansu do siebie. W tym przypadku korzyści zdecydowanie jednak przeważają nad wadami metody. Spojrzenie na siebie samego z innej perspektywy jest wartością dodaną powyższej metody..

 

Mapa mentalna to nic innego jak zebrane myśli, skojarzenia i wyobrażenia dotyczące określonej roli, nas samych czy zawodu, jaki wykujemy. Sami decydujemy o tym, którą z ról wybierzemy do przeanalizowania. Zachęcamy Was jednak to zmapowania myśli dotyczących własnego imienia i nazwiska, całościowej tożsamości i reputacji siebie samego. Niewątpliwie są to aspekty,, które na pewno pozwolą Ci rozwój. Zatem zaczynajmy.

 

Ćwiczenie – Mapa mentalna

 

Etap I

Krok pierwszy – Weź czystą kartkę A4.

Krok drugi – Wpisz na środku swoje imię i nazwisko.

Krok trzeci – Wypisz 20 skojarzeń, które przychodzą Ci do głowy, gdy myślisz o sobie.

Krok czwarty – Wybierz ze swojego życia osobistego bądź zawodowego 3 ważne osoby, z którymi dzielić doświadczenia życiowe bądź osobiste.

Krok piąty – Poproś je o wypisanie na nowej kartce z Twoim imieniem i nazwiskiem po 10 wyobrażeń na temat Twojej osoby.

Krok szósty – Pamiętaj skojarzenia mają być spontaniczne i dotyczyć określonej roli bądź nazwiska.

Krok siódmy – Skonfrontuj wszystkie kartki ze sobą i stwórz jedną mapę mentalną uwzględniającą wszystkie opisy Twojej osoby.

Krok ósmy – Oddziel kolorami/czcionką Twoje opisy i innych.

 

Opracowanie własne

Opracowanie własne

 

Etap I

Koniec I-go etapu – Zadanie wykonane. Teraz musisz odpowiedź sobie na następujące pytania :

 

  • Jak się czujesz po wykonaniu tego zadania?
  • Czy było się łatwo wypisać aż tyle określeń na swój temat?
  • Czy Twoje skojarzenia i zaproszonych przez Ciebie osób się pokrywają?
  • Co zrobisz, aby zminimalizować skojarzenia, które Tobie kojarzą się negatywnie?
  • Czy możesz wskazać konkretne kroki, które poczynisz, aby zaproszone osoby mogły kojarzyć Cię z wyobrażeniem, które chciałabyś, aby mieli?

 

Pamiętaj, że informacja zwrotna jest zawsze trudna, ale pozwala na poznanie opinii innych na nasz temat. Po wykonaniu ćwiczenia jesteś w stanie określić na ile jesteś świadomy oceny na własny temat. Dzięki niej poznajesz inne perspektywy, zdobędziesz unikalną wiedzę na swój temat. Z tym zadaniem można pójść o krok dalej i wyznaczyć sobie również konkretne cele, aby zmienić postrzeganie siebie w oczach innych oraz po pewnych czasie wrócić do niego. Poznasz w ten sposób różnicę między reakcją spontaniczną opinii oraz po pewnych przemyśleniach i swoich działaniach.

 

Wszystkim zainteresowanych chcących zrobić sobie komputerową wersję mapy mentalnej polecamy program online Mindomo.

 

A za tydzień dowiecie się jak nanosić wydarzenia życiowe na osobistą oś, abyśmy mogli się przekonać się jak mocno wpływają one na nasze życie.

 

Źródło:

Parzydło-Malinowska J., Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą, One Press Exclusive, Gliwice 2015

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *