Otwierające pytania

Fot. unsplash.com

Pytania towarzyszą nam w każdej sferze życia. O ich sile przekonał się z pewnością każdy rekruter, doradca, trener, coach, rodzic, małżonek, etc. Przykłady ich użycia można by wymieniać w nieskończoność. Znaczenia pytaniom dodaje fakt, że każdego dnia padają ich w naszym otoczeniu setki, a nawet tysiące. Wydawałoby się, że wystarczająco dużo, aby dojść do wprawy. Nic bardziej błędnego.

Ktoś kiedys powiedział, że nie ma głupich pytań. I miał rację. Nie ma głupich pytań, ale są pytania lepsze i gorsze lub jak ktoś woli skuteczniejsze i mniej skuteczne. Sztuką jest zatem umiejętność odpowiedniego doboru samych pytań, jak również wyczucia potrzeby oraz sytuacji.

Umiejętność zadawania skutecznych pytań jest szczególnie ważna w branży HR. Każde trafnie zadane pytanie przybliża nas o krok do zrozumienia oczekiwań kadry zarządzającej, czy do oceny zachowania konkretnego kandydata, czy określenia potrzeb szkoleniowych itd. Nie ma dnia, abyśmy nie zaczynali zdania mówiąc: Co…? Dlaczego…? W jakiej formie…? Jak…?

Pomocą w tej kwestii i świetną inspiracją jest książka „Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi”.

Dlaczego warto pytać? I co takiego mają w sobie pytania?

  1. Liderzy odnoszący sukces przewodzą ludziom za pomocą pytań, które kreują kontekst sytuacyjny. Sprawia on, że zadawanie pytań jest zachowaniem w pełni naturalnym.
  2. Pytania stymulują kreatywność, zachęcają i skłaniają do myślenia. Za ich sprawą rodzą się nowe idee i inicjatywy.
  3. Wspierają proces szkoleniowy. Zadając pytania uświadamiamy sobie deficyty oraz kreujemy potrzebę rozwoju.
  4. Wspomagają zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji. Zachęcają do przekraczania granic, partycypacji w zarządzaniu, innowacji i dzielenia się wiedzą.

Moc pytań

Jest również druga strona zadawania pytań i warto o niej pamiętać. Zadając otwierające pytania mamy wpływ na samorozwój. Pytania rozwijają nie tylko naszego rozmówcę, ale również nas samych, a ciekawość wspiera proces zarządzania. Zadawanie pytań jest jednym z predyktorów sukcesu zarówno w życiu zawodowym jak i osobistym. Dzięki nim możemy zmieniać się na lepsze, doskonalić posiadane umiejętności i obrać pożądany kierunek działań.

Każde pytanie niesie ze sobą rozwój i wewnętrzny wzrost, jest źródłem inspiracji i narzędzi pracy.

We współczesnym świecie nie wystarczy posiadać informacje. Warunkiem sukcesu jest szybki i nieustanny dostęp do rzetelnych i szerokich zbiorów danych. Od jakości tych informacji zależy nasz sukces, bez względu w jakiej branży pracujemy. Chcąc w pełni wykorzystywać otwierające pytania musimy przekroczyć granicę nieśmiałości i dyskomfortu.

Nowe narzędzie zarządzania

Wracając do samej publikacji, książka jest pełna gotowych narzędzi i zestawów niebanalnych pytań gotowych do wdrożenia w życiu i w organizacji. Dodatkową wartością są zamieszczone na końcu każdego z rozdziałów przypowieści służące wizualizacji prezentowanych treści. Gorąco zachęcamy do zapoznania się z książką „Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi” oraz zadawania pytań.

Źródło: Rzycka O. (2010), Niezwykła moc zadawania pytań w zarządzaniu ludźmi, Oficyna a Wolters Kluwer business 2010

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *