Kreatywność – dobry przykład idzie z góry

Fot. pixabay.com

Dobry przykład idzie z góry – wiemy o tym od zawsze. Dzisiaj przedstawiamy Wam w ramach inspiracji, najbardziej kreatywnych ludzi wg portalu fastcompany.pl. Skoncentrujemy się na ścisłej czołówce dziesięciu osób wyróżnionych za kreatywność w świecie biznesu.

 

Z pewnością w ich historiach znajdziecie coś inspirującego również dla siebie. Bez względu na to czy odważycie się zaryzykować i wziąć sprawy w swoje ręce, czy też znajdując sojuszników, którzy pomogą Wam zrealizować pomysły bez względu na to jak bardzo nieosiągalne lub abstrakcyjne wydają się być na pierwszy rzut oka.

Cokolwiek umysł ludzki jest w stanie wymyślić i w co uwierzyć, może też osiągnąć. (Napoleon Hill)

Charles Arntzen – Profesor Arizona State University’s Center – uważany jest za ojca chrzestnego w dziedzinie badań nad produkcją szczepionek i specjalistycznych leków wytwarzanych w procesie inżynierii genetycznej roślin. Dzięki analizie genetycznej tytoniu udało mu się stworzyć najbardziej obiecujący w tej chwili lek ZMapp do leczenia osób zarażonych wirusem Ebola.

 

Rajan Anandan – Vice Prezes i Dyrektor Zarządzający Google (Indie i Południowo-Wschodnia Azja) – dąży do udostepnienia taniego Internetu dla ponad 500 milionów użytkowników w Indiach i Azji Południowo-Wschodniej. Lobbuje firmy teleinformatyczne, przewoźników oraz własnego Pracodawcę, dzięki czemu zmniejsza dysonans technologiczny między rządem a obywatelami wspomnianych krajów.

 

Dao Nguyen – Wydawca BuzzFeed – pozyskała dzięki analizie danych ponad 200mln unikalnych użytkowników.

 

Maria Claudia Lacouture – Prezes ProColombia – dzięki jej działaniom Kolumbia zmienia oblicze jako kraj, do którego można podróżować, który jest coraz bardziej bezpieczny i wolny od narkotyków oraz atrakcyjny dla inwestorów. Turystyka międzynarodowa wzrosła o 56% w ciągu jej 4 letnich działań. Swoje centra technologiczne w Kolumbii otworzyli m.in.: HP oraz IBM.

 

Jens Bergensten – Lead Creative Designer Minecraft – poprzez rozbudowanie funkcji w grze Micraft, utrzymal ponad 100mln graczy.

 

 

Leslie Dewan – CEO Transatomic Power – posiada tytuł doktora w dziedzinie inżynierii jądrowej. Swoją karierę naukową poświęca mieszaninie soli, która może wyeliminować ryzyko korzystania z elektrowni atomowych. Stopiona sól roślin powoduje zmniejszenie ryzyka eksplozji pary i wydzielania przez to toksycznych odpadów.

 

Dana Mauriello – Dyrektor Rozwoju Etsy – stworzyła 5 tygodniowym program przedsiębiorczości dla uczniów z uboższych dzielnic. Uczy podstaw finansów, rachunkowości, marketingu itd. Program pilotażowy dotarł do ponad 450 osób, uczniów w 10 miastach.

 

Amy Poehler – Producentka, Aktorka – odnajduje talenty medialne i umożliwia im start w mediach o szerokim zasięgu oglądalności.

 

Thomas Dimson i Alex Karpenko – Inżynierowie Oprogramowania Instagram – stworzyli firmę przejętą przez Instagram. Wykorzystywali żyroskop smartphonów do stabilizacji nagrań wideo.

 

W Polsce brief.pl pokusił się o stworzenie plebiscytu 50 najbardziej kreatywnych w biznesie oraz 15 kreatywnych w nauce. Rangi pierwszego plebiscytu dodaje uroczysta gala podczas, której wręczane są nagrody. W 2015 roku na 1 miejscu znalazł się Michał Sadowski z brand24.pl. Natomiast w nauce laur należy się zespołowi badaczy z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod przewodnictwem dr hab. Artura Dzialaka za prowadzenie analiz DNA drzew. W tym projekcie szczególnie podkreślana jest współpraca świata nauki i biznesu.

 

Koniecznie przejrzyjcie raporty Brief i poznajcie zdolnych, kreatywnych ludzi biznesu i nauki. Jesteśmy niezmiernie ciekawe nominacji fastcompany.pl i brief.pl w roku 2016, ale na to jednak musimy jeszcze trochę poczekać.

 

Współcześnie kreatywność jest cechą szczególnie pożądaną na rynku pracy. Panuje przekonanie, że jedynie osoby natchnione, jasną wizją, energią i odwagą mogą wzbić się ponad przeciętność.

 

Zastanówmy się wobec tego czym charakteryzują się osoby kreatywne. Temat ten od wielu lat zgłębia węgierski psycholog Mihaly Csikszentmihalyi, który niezmiennie bada szczęście, kreatywność oraz dobre samopoczucie.

 

Autor w książce „Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention” pisze:

 

“If there is one word that makes creative people different from others, it is the word complexity. Instead of being an individual, they are a multitude. Like the colour white that includes all colours, they tend to bring together the entire range of human possibilities within themselves. Creativity allows for paradox, light, shadow, inconsistency, even chaos –and creative people experience both extremes with equal intensity.” (Csikszentmihalyi)

 

Warunkiem wyzwolenia w pracowniku kreatywności jest dysponowanie odpowiednią elastycznością umysłu, wrażliwością i czujnością na otoczenie oraz zauważanie nowych możliwości. Kluczowa jest również wiedza w danej dziedziny oraz otwartość autorytetów i otoczenia na idee promowane przez daną jednostkę.

 

Zdaniem psychologów u podstaw twórczego myślenia leżą 2 główne czynniki:

  • Rozbieżne myślenie – zdolność jednostki do opracowywania oryginalnych pomysłów oraz wyobrażania sobie wiele rozwiązań jednego problemu. Jest to myślenie „poza granicami”.
  • Elastyczność poznawcza – zdolność jednostki do modyfikacji pomysłów w zależności od potrzeb sytuacyjnych.

 

Pracodawca/otoczenie odgrywają również bardzo istotną rolę. Stwarzają oni środowisko umożliwiające pojawienie się pewnych idei. Mogą to uczynić poprzez dostarczenie szkoleń, stawianie oczekiwań, dysponowanie zasobami, powierzanie nadziei w pracowniku, stwarzanie okazji, udzielanie nagród, pochwał albo po prostu uznanie.

 

Istnieje wiele badań traktujących o pozytywnym wpływie kreatywności na inne jednostki, zespoły czy organizacje. Niektóre z nich (np. Horibe, 2001) wykazały, że produkty kreatywne generują wyższe średnie zwroty z inwestycji niż „zwykłe” produkty. Wykazano również (por. Lev, 2004), że inwestycje w kreatywność i innowacyjność poszczególnych przedsiębiorstw pozytywnie wpływają na wydajność organizacyjną.

 

W jaki sposób charakteryzuje człowieka kreatywnego Csikszentmihalyi?

 

  1. Aktywność, energia na przemian ze spokojem i odpoczynkiem.
  2. Seksualność.
  3. Ekstrawagancja.
  4. Inteligentna naiwność. Mieszanka mądrości i dziecinności.
  5. Rozbieżność myślenia. Łatwość przełączania się między „półkulami mózgu”.
  6. Zarówno ekstrawertywność i introwertywność.
  7. Skromność i duma. Powątpiewanie na przemian z dużą pewnością siebie.
  8. Psychiczna androgeniczność.
  9. Nienależność na przemian z tradycyjnością i konserwatyzmem.
  10. Naturalna otwartość i wrażliwość.

 

Nie trudno się domyślić, że byłaby to zbyt optymistyczna wizja i omawiana kreatywność niesie ze sobą również pewne ryzyka. Ciemną stronę kreatywności przybliżymy Wam już niebawem.

 

 

Źródło:

Francesca Gino, Dan Ariely, The Dark Side of Creativity: Original Thinkers Can be More Dishonest, HBS Working Paper Number: 11-064,

http://www.fastcompany.com

Mihaly Csikszentmihalyi, Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention, HarperCollinsPublishers, 2013

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *